JULIO CORTÁZAR GRA W KLASY

CORTAZAR_1

ZADANIE: Koncepcja, projekt graficzny, skład oraz wykonanie autorskiej publikacji książki Julio Cortázar’a Gra w klasy.

POMYSŁNowa interpretacja klasyki literatury w kontekście współczesnych mediów.

EGZEKUCJA: Punktem wyjścia do opracowania Gry w klasy była wyjątkowa forma utworu. Książkę można czytać na wiele sposobów, skacząc swobodnie po jej rozdziałach nie zachowując przy tym linearnego porządku powieści. W obrębie samego tekstu autor również przygotował wiele pułapek formalnych, wymagając między innymi od czytelnika skakania między jednym wersem tekstu, a drugim. Podjęcie dialogu z książką Cortázar’a doprowadziło w toku wielu rozważań do eksperymentalnej interpretacji powieści w kontekście współczesnych mediów, gier komputerowych, telewizyjnego szumu i obrazu cyfrowego opartego na strukturach (piksel, rgb). Główne wydanie autorskie Gry w klasy miało formę klasycznych książek o wymiarach 20 cm x 20 cm x 4 cm, w 3 różnych wersjach oprawy oraz kolorystyki. By właściwie poruszać się po rozdziałach utworu, zaprojektowana została specjalna tablica orientacyjna, której kod kolorystyczny pojawił się konsekwentnie w systemie numeracji stron. Dzięki temu po zszyciu książki na jej grzbiecie powstał drobny, kolorowy wzór. Skład tekstu był celowo rozpięty na całej szerokości kwadratowych pól, by bezpośrednio nawiązywać do stylistyki telewizyjnego szumu i demaskować wszelkie formalne pułapki Cortázar’a. Drugą wersję Gry w klasy stanowił zestaw 155 obiektów książkowych o kuboidalnej formie w formacie 6 cm x 6 cm x 6 cm. Każda książka-rozdział dopełniona została do formy sześcianu ciętymi, kolorowymi magazynami, nawiązując nie tylko do sposobu narracji utworu, ale także do istoty literatury jako zwierciadła rzeczywistości. Cały zestaw można więc było układać w dowolnych konfiguracjach, grupować, przestawiać. Układając książki grzbietami według porządku tablicy orientacyjnej, otrzymywało się ciągły, panoramiczny, pikselowy wzór, rozciągający się pomiędzy kolejnymi numerami rozdziałów.

CORTAZAR_2

CORTAZAR_3

CORTAZAR_4

CORTAZAR_5

CORTAZAR_6

CORTAZAR_7

CORTAZAR_8

CORTAZAR_9

CORTAZAR_10

CORTAZAR_11

CORTAZAR_12

CORTAZAR_13

CORTAZAR_14

CORTAZAR_15

CORTAZAR_16

CORTAZAR_27

CORTAZAR_17

CORTAZAR_18

CORTAZAR_19

CORTAZAR_20

CORTAZAR_21

CORTAZAR_22

CORTAZAR_23

CORTAZAR_24

CORTAZAR_25

CORTAZAR_26

Projekt wyróżniony w międzynarodowej publikacji IMPRINT 2 – Innovative Book and Promo Design.

Kategorie Druk, Ilustracja
Klient PROJEKT AUTORSKI